disebalik itu...

Sunday, October 31, 2010

taQwa..

"dan kenanglah nikmat ALLAH (yang telah dikurniakanNya) kepada kamu serta ingatlah perjanjianNya yang telah diikatNya dengan kamu, ketika kamu berkata: "Kami dengar dan kami taat (akan perintah-perintah ALLAH dan RasulNya)" dan bertaqwalah kamu kepada ALLAH kerana sesungguhnya ALLAH Maha Mengetahui akan segala (isi hati) yang ada di dalam dada..."(Al-Maidah : 7)

InsyaALLAH.. kehidupan orang-orang bertaqwa sangat indah dan penuh keberuntungan. Di dunia lagi ALLAH telah janjikan pelbagai `hadiah’ sebagaimana digambarkanNya di dalam kitab suci Al-Quran..

1. Sentiasa mendapat petunjuk
“Mereka itulah (orang-orang bertaqwa) yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka dan merekalah orang-orang yang beruntung.” (Al-Baqarah: 5)

2. Diberi penyelesaian dari masalah
“Dan barang siapa yang bertaqwa kepada A LLAH (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya akan diberikan kepadanya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya).” (At-Thalaq: 2)

3. Dipermudah segala urusan
“Dan barang siapa yang bertaqwa kepada ALLAH nescaya ALLAH akan memudahkan baginya segala urusannya.” (At-Thalaq: 4)

4. Mendapat rezeki dari sumber tidak terduga
” Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada ALLAH, maka ALLAH cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya ALLAH tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. ALLAH telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.” (At-Thalaq: 3)

5. Dikasihi ALLAH (dengan itu turut dikasihi malaikat dan manusia)
“…Sesungguhnya ALLAH mengasihi orang-orang yang bertaqwa.” (Ali Imran: 76)

6. Mendapat keberkatan dari langit dan bumi
“Dan (Tuhan berfirman lagi): Sekiranya penduduk negeri itu, beriman serta bertaqwa, tentulah Kami akan membuka kepada mereka (pintu pengurniaan) yang melimpah-limpah berkatnya, dari langit dan bumi....” (Al-A’raf: 96)

7. Mendapat keselamatan, pertolongan dan perlindungan dari ALLAH
 “Dan kami selamatkan orang-orang beriman dan mereka adalah orang-orang yang bertaqwa.” (Al-Fussilat: 18)

 “… dan bertaqwalah kepada ALLAH dan ketahuilah) ALLAH berserta (menolong dan melindungi) orang-orang yang bertaqwa.” (Al-Baqarah: 194)

8. Mendapat kemenangan
“Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa mendapat kemenangan.” (An-Naba: 31)

9. Terpelihara dari tipu daya musuh
"Kalau kamu beroleh kebaikan (kemakmuran dan kemenangan, maka yang demikian) menyakitkan hati mereka; dan jika kamu ditimpa bencana, mereka bergembira dengannya. Dan kalau kamu sabar dan bertaqwa, (maka) tipu daya mereka tidak akan membahayakan kamu sedikitpun. Sesungguhnya ALLAH meliputi pengetahuanNya akan apa yang mereka lakukan.” (Ali Imran: 120)

10. Diberikan `furqan’ (petunjuk untuk membezakan yang benar dan salah)
“Wahai orang-orang yang beriman! Jika kamu bertaqwa kepada ALLAH, nescaya Ia mengadakan bagi kamu (petunjuk) yang membezakan antara yang benar dengan yang salah, dan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu, serta mengampunkan (dosa-dosa) kamu. Dan ALLAH (sememangnya) mempunyai limpah kurnia yang besar.” (Al-Anfal: 29)


Semaikan Islam di hati.. Tanamkan Iman nan suci.. Bajai TAQWA setiap hari.. Berbuahlah bahagia hakiki..
InsyaALLAH.. Islam itu indah.. perindahkanlah hidupmu dengannya.. 

No comments:

Post a Comment