disebalik itu...

Wednesday, October 27, 2010

KU INGIN JADI BIDADARI MU ( KISAH ROMNTIK ISLAMIC ) ~TERSELIT LAGU BIDADARI DR MUNIF ~

kereta MPV honda shuttle berwarna biru meluncur laju menyusuri lebuh raya.cuaca dingin sejak pagi mulai beransur hangat.matahari bersinar terang memancarkn cahaya,kami sekeluarga bermusafir ke lancaster utk menjayakan KEM SOLAT bersama warga malysia di sana.......
  sepanjang perjalanan di sana aku mgambil peluang menikmati keindahan alam.padang rumput yg menghijau dan bunga2 dafodil kelihatan tumbuh melata dgn kembang kuning yg menambah ceria,damai,menghilangkn resah dan risau.
  suami ku tersayang pula tenang memandu di sisi,sesekali dia tersenyum sendiri,mungkin tercuit hati dgn isi ceramah yg di dengarnya melaui MP3.ceramah tentang SYURGA dari SYEIKH ANWAR AL-AWLAKI.
    hai apalah yg di senyum kan tu sayang?
usik ku sengaja mahu mengajak suami ku ku bercerita.
suami ku menoleh ,senyumannya belum lekang dari bibir ,bahkan senyumannya makin melebar saat melihat ku menjeling sinis.
belum mahu menjawab ,suami ku kembali memberi tumpuan kepada pemanduan dan isi ceramah.

NIKMAT SYURGA
  jangan lupa kongsi dgn qaseh  ye sayang ,luah ku apabila melhat suami ketawa kecil seakan geli hati.sambil tu aku menyuapkn roti ke pada suami ku,,itulah tugas ku setiap kali kami berkelana jauh begini,malah boleh mengeratkn hubungan kash syg antara kami.maklumlah dgn keletihan perjalanan jauh begitu sekurang kurangnya ku dpt berperanan menghilangkn jemu dan rasa mengantuk suami ketika memandu.
"ada pendengar wanita myoal syeikh anwar,
   suami ku mula mahu berkongsi ,ku sabar menanti suami menghbiskn bicara.
dia bertanya mengapa alquran tidak menerangkn secara jelas kenikmatan yg di perolehi wanita di syurga? tambah suamiku
otak kuat ligat mengingati ayat tentang kenikmatan syurga yg di sediakn bagi lelaki beriman  dan bertakwa.bidadari syurga yg di gambarkn begitu indah menerusi kalam-kalam NYA yg mulia....bidadari selembut sutera indah bayangan...

BIDADARI SYURGA
rasanya kelebihan yg di maksudkan tu adalah bidadari kan sayang?
ku bertanya meminta kepastian dr suami ku,krn setakat pengetahuan ku  tiada kelebihan lain yg berbeza antara lelaki dan wanita di dalam syurga melainkan hanya bidadari yg di sebut oleh allah menerusi ayatnya
  "antara firmannya dan (didalam syurga itu ) ada bidadari-bidadari bermata jeli,laksana mutiara yg tersimpan.surah al waqiah ayt 22-23.
"sesungguhnya kami menciptakn mereka (bidadari-bidadari secara khusus dan kami jadikn mereka gadis-gadis perawan ,penuh cinta lagi sebaya umurnya,al waqiah ayt 35-37
di dalam syurga itu ada bidadari yg sopan menunduk pandangannya,tidak pernah di sentuh oleh manusia sebelum mereka (para penghuni syurga yg menjadi yg menjadi suami mereka) dan tidak plak oleh jin maka nikmat tuhan  kamu yg manakah  yg kamu dustakan ? mereka (bidadari ) seumpama yakut dan marjan,dari surah ar rahman ayt 56-58..
   "ya hnya itu sahaja yg berbeza ,selain itu  baik lelaki mahupun perempuan  kedua2nya menerima ganjaran yg sama,ujar suami ku bersahaja.
  "org perempuan ni sayang.........apabila sebut bidadari ,pasti ada rasa cemburu terhadap mereka ,balas ku mencebik ,sekadar bergurau utk bermanja dan bermesra .
 "di dalam syurga nanti  tidak akn ada rasa cemburu tu,di syurga tiada semua perasaan negetif seperti sedih ,terkilan dan umpamanya,semua yg di hajati akn di penuhi.spontan suami ku menbalas semula sambil ketawa kecil melihat ku.......:)

CEMBURU
ku merenung kehijauan pokok rumput dan pohon-pohon kayu tepi jalan,dalam hati ku membenarkn kata2 suamiku,walupun di akhirat nanti tiada lagi cemburu ,namun ketika di dunia ini perasaan itu sukar di pinggirkn drpd sanubariku...\
cemburu yg terbit daripada rasa cinta mendalam kpd seorg lelaki yg bergelar suami.cemburu yg lahir dari daripada kegelisahan mengenangkn diri yg yg bnyk dosa dan khilaf ini.layak kah utk bersama di syurga nanti ?
  cemburu yg menghantui kala mengenangkn sabda junjungan mulia yg bermaksud
"janganlah seorang perempuan menyakiti suaminya di dunia krn bidadari-bidadari yg menjadi isterinya di syurga akn berkata ,sesungguhnya ia ialah tamu bagimu yg sebentar lagi akan meninggalkn mu utk berkumpul bersama kami......

ISTERI PENDAMPING SUAMI
namun apabila merenung ingatan daripada rasullulh megenai peranan seorang isteri di sisi suami,hatiku kembali tenang.yakin dgn janji NYA bahawa seorang isteri yg solehah kepada seorang suami ,akn kekal menjadi ratunya di dalam syurga di samping bidadari.
  peranan seorang isteri beriman amat penting dalam memantapkn dan membantu suami utk taat kpd allah,sebagaimana motivasi yg terkandung dalam sabda rasul yg bermksud
   "seorang isteri yg solehah bersikap lemah lembut di hadapan suami,sama ada pada tindakan yg sopan ,tutur kata yg manis dan manja ,serta menampak kn pandangan yg tenang,bening dan jernih dia juga akan selalu berusaha membantu suaminya utk menguatkn keimanan kpd allah dgn amalan-amalan soleh.
 ku myedari cabran besar seorang lelaki dgn dunia luar hari ni ,lantas berusaha menjaga daya penarik diri bg suami yg tercinta dan di kasihi.
 isyarat drpd para bidadari yg mengambarkn keindahan dan keadaan penuh cinta mereka terhadap bakal suami yg di tunggu penuh cinta.tidak kah keadaan ini sewajarnya menjadi cabaran kepada para isteri  utk memperbaiki layanan ,penampilan dan segalanya?

SUAMI SOLEH ISTERI SOLEHAH
tapi perlu di ingati satu fakta yg sering terpinggir drpd perhatian ramai bagi seorang isteri utk jadi solehah,tiba-tiba suami kembali bersuara.
  apa dia syg?
formula terbaik utk menjadi isteri solehah adalah mempunyai suami yg soleh,tegas suami ku.
 malah segala kebaikan isteri dan ciri-ciri solehahnya boleh sahaja di salahgunakn oleh si suami yg tidak soleh hingga akhirnya dia dizalimi,tambah suami ku sambil membetolkn cermin matanya.
 ku membenarkn kata2 suami ku .berapa ramai wanita hari ini yg kelihatan jauh drpd ciri2 wanita solehah tetapi dgn kehadiran seorang suami yg soleh ,maka wanita itu berjaya di bentuk dan berubah kpd yg lebih baik.nasiht kpd suri hatinya tentang penampilan seorang wanita muslimah sentiasa dititik beratkn .pergaulan isteri bersma lelaki yg bkn muhram di selia kan sebaiknya agar tidak agar tidak timbul fitnah yg merosakkn .
 dan tidak kurang juga ramai wanita yg sebelum berkahwin merupakn wanita yg baik beragama  tetapi sejurus melangkah ke alam rumahtagga  semakin terhakis nilai keagamaanya krn sikap suami yg tidak memetingkn penjagaan syariat.kecantikan dan aurt isteri di jaja dgn penuh bangga .malah pemergiaan isteri bersama lelaki lain tidak pernah di pandang curiga dan lain2 lagi.
  oleh sebab itu utk melahirkn lebih ramai solehah adalah dgn melahirkn lebih ramai lelaki soleh.jika tidak peluang ini akn semakin menipis dan megecil,fikirknlh..

AKU INGIN JADI BIDADARI MU
akhirnya tiada wanita beriman yg melupakn cit2-cita yg satu ini .utk menjadi bidadari bagi seorang suami di dunia dan akhirat  ialah kemuncak impian seorang isteri.mengharapkn destinasi cintanya akn sampai ke pengakhiran di dalam syurga yg abadi di sana.kembali bersatu ats nama kasih,kekal selamanya dgn rahmat allah yg maha kaya..

buat suamiku terima kasih ats kiriman emel berserta alunan daripda munif ahmad yg amat membakar semangat diri ini utk menjadi "BIDADARI" ..bantulah isterimu utk mencapainya.....
 " moga cinta kita membawa ke syurga ,amin ya allah.......


BIDADARI
 bidadari,bidadari
temanilah resahku
bidadari,bidadari
tenangknlah jiwaku

sumpah setia hidup semati
selamanya
krn kau isteriku
isteriku tercinta pelengkap rusuk kiriku

bidadari,bidadari
jadilah pendampingku
bidadari,bidadari
jadilah sang setia

kerna cinta itu suci
buktinya tidak pernah sepi
sepi daripada cubaan yg tk terduga
kau umpama bintang utara
penunjuk jalan yg terang
kau beri harapan
saat ku jatuh
bgun semula
dan berikn sakti cintamu
penawar rcun berbisa
dan ikatan kita
cinta abadi hanya di syurga

KASIH KU ABADI <3 <3 <3 <3 <3

No comments:

Post a Comment