disebalik itu...

Wednesday, September 8, 2010

kehancuran israel 2


Kehancuran Israel Menurut Al-Quran Dan Hadits (II)

Nabi Isa pun tidak lari daripada rencana jahat mereka, akan tetapi Allah swt menyelamatkan baginda. “Dan kerana ucapan mereka : Sesungguhnya kami telah membunuh al-Masih Isa ibnu Maryam Rasul Allah.” Padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak pula menyalibnya, tetapi yang mereka bunuh dan salib itu ialah orang yang diserupakan dengan Isa bagi mereka (Yudas Iskaryot). Sesungguhnya orang yang berselisih faham tentang (pembunuhan Isa) benar-benar dalam keraguan tentang (yang dibunuh) itu, kecuali mengikuti prasangkaan belaka, mereka tidak yakin bahawa yang mereka bunuh itu Isa.” (an-Nisa’ : 157)

Zu Nuwas adalah seorang raja Yahudi Najran di Yaman yang sangat fanatik, tidak ingin ada agama lain dalam daerah kekuasaannya. Alkisah ada sekelompok pengikut Nabi Isa yang setia (Nasrani), dan perihal mereka ini diketahui oleh mata-mata kerajaan. Lalu mereka dipaksa murtad dan masuk Yahudi, sesiapa yang enggan akan dibakar hidup-hidup. Raja Zu Nuwas memerintahkan pasukannya untuk menggali parit dan menyiapkan kayu bakar, yang akan digunakan untuk membakar umat Nasrani yang tidak mahu murtad. Kejadian ini dikisahkan didalam al-Quran : "Binasalah orang-orang yang membuat parit yang berapi dinyalakan dengan kayu bakar, ketika mereka duduk di sekitarnya, sedang mereka menyaksikan apa yang mereka perbuat terhadap orang-orang beriman. Dan mereka tidak menyeksa orang-orang mukmin itu, melainkan kerana orang-orang mukmin itu beriman kepada Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Terpuji.” (al-Buruj : 4-8)

Dipendek kan cerita, kejahatan Yahudi pada zaman Rasulullah saw pun tak kurang kejinya. Yahudi Bani Qainuqa' adalah Yahudi pertama yang mengingkari janjinya dengan Rasulullah. Sebabnya adalah mereka mengganggu seorang muslimah yang datang ke pasar mereka. Muslimah tersebut duduk didepan salah seorang penjual barang perhiasaan, mereka merayunya agar membuka cadar yang dipakainya namun muslimah tersebut menolak. Lalu si penjual menarik hujung baju si wanita dan mengikatkannya ke punggung wanita tadi. Ketika berdiri terbukalah auratnya. Lalu mereka mentertawakannya. Sang wanita pun berteriak minta tolong. Seorang lelaki muslim mendengar lalu menerajang si penjual dan membunuhnya. Melihat kejadian itu orang-orang Yahudi mengerumuninya, dan beramai-ramai membunuh lelaki muslim tersebut. Mendengar berita kematian lelaki Muslim itu, maka keluarganya menuntut pertanggungjawaban orang-orang Yahudi. Maka Rasulullah saw datang bersama para sahabat mengepung mereka selama 15 malam. Atas perintah baginda mereka diberi hukuman untuk meninggalkan Madinah.

No comments:

Post a Comment