disebalik itu...

Wednesday, September 8, 2010

kehancuran israel 1

Kehancuran Israel Menurut Al-Quran Dan Hadits (I)
(Catatan Catatan Islami)

Berikut adalah sejumlah kejahatan Yahudi yang dirakam oleh al-Quran dan Hadits.

Allah Taala berfirman :

وَقَضَيْنَا إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَلَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا

"Dan telah Kami tetapkan bagi Israil dalam al-Kitab itu : “Sesungguhnya kamu akan membuat kerosakan dimuka bumi dua kali dan pasti kamu akan menyombongkan diri dengan kesombongan yang besar.” (al-Isra : 4)

Kejahatan Yahudi disebabkan sifat dengki mereka :

وَدَّ كَثِيرٌ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُمْ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ

“Sebahagian besar Ahli Kitab (Yahudi) menginginkan sekali agar mereka dapat mengembalikan kamu kepada kekafiran setelah kamu beriman, kerana kedengkian yang timbul dalam diri mereka sendiri setelah nyata bagi mereka kebenaran.” (al-Baqarah : 109)

Perbuatan jahat mereka yang pertama terjadi pada zaman Nabi Yaqub, moyang mereka. Mereka berkeinginan menyingkirkan saudara mereka sendiri, iaitu Nabi Yusuf yang berakhlak mulia sehingga baginda lebih dicintai bapanya. (Yusuf : 7-18)

Kegemaran mereka membunuh para Nabi dan Rasul seperti membunuh Nabi Yahya secara kejam iaitu memenggal leher baginda manakala kepalanya diletakkan dinampan emas. Nabi Zakaria juga dibunuh secara keji iaitu dengan digergaji tubuhnya. Kedua pembunuhan ini terjadi pada masa pemerintahan raja Herodes. Mereka juga gemar membunuh orang-orang soleh yang lainnya.

إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِآَيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَيَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ

"Sesungguhnya orang-orang yang kafir kepada ayat-ayat Allah dan membunuh para Nabi tanpa alasan yang benar, dan membunuh orang-orang yang menyuruh manusia berbuat adil, maka gembirakanlah mereka dengan seksa yang pedih.” (Ali Imran : 21)

No comments:

Post a Comment